Jest to nasz 8 odcinek, w którym porozmawiamy o tym czy biurka do pracy stojącej poprawiają efektywność i produktywność.

Subiektywna opinia, po ponad rocznym użytkowaniu biurka regulowanego

Myślę, że możemy zacząć od własnych opinii na ten temat po ponad rocznym użytkowaniu biurek regulowanych.

Jeżeli chodzi o moje spostrzeżenia (Mateusz), to zdecydowanie widzę różnicę. Gdy pracuję w pozycji siedzącej przez dłuższy czas, wówczas taka zmiana pozycji i przejście do pracy w pozycji stojącej faktycznie potrafi zwiększyć moje zaangażowanie w pracę. Czasami nawet trochę pobudzić.

Zauważyłem też, że prowadzenie rozmów w pozycji stojącej jest dużo wygodniejsze i przynosi lepsze korzyści. Pozyskiwanie klientów w ten sposób wydaje mi się dużo bardziej efektywne. Co najlepsze jest to podparte badaniami, o których powiemy za chwilę.

No i takim trzecim aspektem jest ten zdrowotny. Dzięki przerywaniu długich okresów pracy w pozycji siedzącej po prostu dbamy o swoje zdrowie i kręgosłup. Co zresztą potwierdziliśmy w jednym z poprzednich odcinków, gdzie mówiliśmy o negatywnych skutkach pracy siedzącej.

Bartek nie zauważył poprawy efektywności, ale odczuwa efekt pobudzenia w momencie zmiany pozycji. Szczególnie w godzinach popołudniowych gdy pojawia się zmęczenie. Wówczas przejście z pracy siedzącej na stojącą pozwala się rozbudzić i bardziej skoncentrować. No i dodatkowo dzięki częstej pracy w pozycji stojącej odczuwa on dużo mniejszy dyskomfort związany z bólem w kręgosłupie. Miał kiedyś kontuzje i zwykle po całym dniu pracy w pozycji siedzącej czuł ból w plecach.

Badania dotyczące produktywności

Powiedzieliśmy o własnych spostrzeżeniach, więc teraz jeszcze przywołamy kilka badań, które w zasadzie są dość mocno spójne z naszymi odczuciami.

Wzrost efektywności wśród pracowników call center

Naukowcy badali produktywność pracowników w call center (firma farmaceutyczna) przez okres sześciu miesięcy po zakupie biurek stojących przez firmę. Pracownicy spędzali większość czasu na rozmowach telefonicznych z klientami na temat problemów zdrowotnych, a ich produktywność oceniano na podstawie wskaźników, takich jak to, czy dostarczyli istotne informacje i czy rozmówcy zdecydowali się nadal być klientami.

W ciągu miesiąca od rozpoczęcia badania pracownicy wyposażeni w biurka regulowane, byli o 23% bardziej wydajni niż ich koledzy, którzy nadal korzystali z tradycyjnych biurek. W ciągu następnych pięciu miesięcy produktywność wzrosła do 53%, prawdopodobnie dlatego, że przyzwyczaili się do pracy w pozycji stojącej. Średni wzrost produktywności w całym półroczu wyniósł aż 46%.

Może nie oczekiwalibyśmy wzrostu efektywności aż o 46%, ale na pewno jest on odczuwalny, co tylko potwierdza to badanie.

Wzrost wskaźników wydajności o 65 %

W innym badaniu sfinansowanym przez American Society of Interior Designers (ASIDF) naukowcy porównali wpływ biurek regulowanych na produktywność i komfort pracowników biurowych.

Dane zebrano po trzech, sześciu i dwunastu miesiącach. Wyniki wykazały, że pracownicy korzystający z biurek stojących byli bardziej produktywni, poprawił się ich komfort pracy, a także odczuli skutki zdrowotne tej zmiany. 

  • 88% uczestników, którzy pracowali przy biurkach regulowanych, stwierdziło, że są one wygodne w użyciu
  • 65 procent zgłosiło zwiększoną produktywność
  • 65 procent wskazało, że biurka do pracy stojącej pozytywnie wpłynęły na ich zdrowie poza miejscem pracy

Co ciekawe, uczestnicy tego badania zgłaszali również lepszą koncentrację – prawdopodobnie główną przyczynę widocznego wzrostu wydajności.

Produktywność dzieci w wieku szkolnym korzystających z biurek do pracy stojącej

Należy pamiętać, że pracownicy etatowi nie są jedyną grupą społeczną, która jest narażona na ryzyko zdrowotne z powodu zbyt długiego siedzenia. Dzieci w wieku szkolnym również spędzają kilka godzin najpierw przy szkolnych ławkach, a później bardzo często przed monitorem komputera czy telewizora.

Naukowcy postanowili sprawdzić, czy biurka do pracy stojącej poprawiają produktywność również wśród dzieci w wieku szkolnym. Przeprowadzili badania wśród uczniów pierwszej klasy liceum, w których oceniano wyniki poznawcze.

W badaniu wzięło udział 34 uczniów, którzy przez ponad 27 tygodni korzystali z regulowanych biurek. Przeszli oni 2 testy, pierwszy jesienią i kolejny wiosną.  

Wyniki pokazały, że uczniowie, którzy stale korzystali z biurek do pracy stojącej, wykazali znaczną poprawę funkcji wykonawczych i zdolności pamięci roboczej.

Chociaż nie jest to bezpośrednie badanie produktywności, wyniki tych badań z pewnością wskazują, że wzrost zdolności poznawczych i produktywności doświadczanych w biurach można również dostrzec wśród uczniów. 

Nie tylko produktywność, ale również wzrost energii

Badanie przeprowadzone w 2016 roku wykazało, że 87% użytkowników biurek regulowanych zgłaszało więcej energii w ciągu dnia podczas korzystania z biurka stojącego. I to jest dokładnie to, o czym mówiliśmy z Bartkiem na samym początku.

Jak na ironię, powody, dla których uczestnicy odczuwali więcej energii podczas korzystania z biurka na stojąco, to niektóre z tych samych powodów, które pomagają uniknąć chorób.

Wstawanie i poruszanie się ma pozytywny wpływ na nasz organizm, który pomaga regulować energię i poziom cukru we krwi. Stabilny poziom cukru we krwi umożliwia utrzymanie wyższego poziomu energii i uniknięcie „popołudniowego braku mocy”.

Dodatkowo pozycja stojąca stymuluje również krążenie. Kiedy krążenie jest zwiększone, wysyła więcej tlenu do mózgu i pobudza neurogenezę w obszarach mózgu związanych z krytycznym myśleniem.

Biurka do pracy stojącej to nie tylko dobra inwestycja ze względu na ich wygląd i możliwość regulacji wysokości. Pomagają w zapobieganiu chorób,  pomagają utrzymać wysoki poziom energii i czuć się lepiej przez cały dzień. Również doskonalić krytyczne myślenie i pamięć, a także pooprawiają naszą koncentrację. Najbardziej odczuwalne jest to w drugiej części dnia gdy poziom naszej energii znacznie spada, spada również nasza produktywność.

Źródła:

https://www.standingdesknation.com/blogs/benefits/standing-desks-productivity

https://www.mdpi.com/1660-4601/13/1/59

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5154067/

Dodaj komentarz

Add to cart