Barwy to nie tylko aspekt wizualny, ale też oddziałują na nasz umysł. I tutaj od razu pojawia się pytanie, czy poprzez odpowiedni dobór kolorów jesteśmy w stanie wpłynąć na swój nastrój?
Tak, to na pewno – jest to udowodnione badaniami. Kolory mogą na nas oddziaływać uspokajająco bądź pobudzająco. Każdy kolor ma swoje znaczenie symboliczne, które rozumiemy i interpretujemy na poziomie podświadomym. Znaczenie to można również wykorzystywać świadomie, posługując się psychologią koloru, aby stworzyć przyjazne miejsce pracy, czy też stworzyć odpowiednie wrażenie na partnerze biznesowym.
Ale musimy pamiętać, że wszystko w ograniczonym stopniu. To nie jest tak, że pomalujemy biuro na energetyczne kolory i nasza produktywność wzrośnie 10-krotnie.
Częściowo jednak można manipulować kolorami dla uzyskania odpowiedniego efektu. Nasz organizm podświadomie reaguje na kolorystyczne sygnały. W związku z tym możemy odczuwać stały dyskomfort, nie wiedząc, że jego źródłem jest oddziaływanie barwy, która nie jest dla nas odpowiednia. Wiedza na temat wpływu kolorów na naszą psychikę rozwija się bardzo intensywnie i coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z siły działania barw. Każdy z nas sięga intuicyjnie po dany kolor, chociażby przy zakupie odzieży lub przy okazji aranżacji mieszkania.
Już starożytni znali działanie i zastosowanie kolorów, a ich wpływ na życie człowieka trzy tysiące lat temu omawiała – zajmująca się również dekoratorstwem i architekturą – chińska filozofia feng shui.
Kolory i ich wpływ na naszą podświadomość
ZIELONY
Kolor zielony to kolor przyrody, a ta oddziałuje na nas odprężająco i relaksująco. Praca w pomieszczeniu w tym kolorze polecana jest szczególnie osobom spędzającym bardzo dużo czasu przed komputerem, ponieważ zielony kojąco wpływa na nasz wzrok. Ściany w tym odcieniu pomagają także uspokoić nasze nerwy. Potwierdzają to badania naukowe – wynika z nich, że zielony kolor wpływa kojąco na układ nerwowy człowieka. Zapewne z tego powodu jest to drugi – po niebieskim – kolor wskazywany jako ulubiony.
ŻÓŁTY
Stymuluje pracę mózgu rozjaśnia umysł, pomaga podejmować decyzje. Symbolizuje spontaniczność, aktywność, żywiołowość. Przez osoby zawodowo zajmujące się reklamą klasyfikowana jest jako kolor wspomagający komunikację.
Pracując w pomieszczeniu w odcieniach żółtego, czujemy się bardziej kreatywni oraz pełni inspiracji. Tę tezę potwierdzają nawet przeprowadzone badania. Według nich kolor żółty sprawia, że jesteśmy szczęśliwi, pełni energii i o wiele bardziej skupieni na pracy.
CZERWONY
Poprzez przebywanie w pomieszczeniu w tym kolorze aktywuje się w nas czujność i dbałość o szczegóły. Kolor ten pomaga wykonywać nam lepiej zadania, w których ważne jest przedstawienie prawidłowych i nieprawidłowych odpowiedzi. W środowisku pracy należy jej używać z umiarem, ponieważ wywołuje również gniew i panikę.
Czerwony przyciąga wzrok i ułatwia przepływ energii, dlatego też jest stosowana jako element dekoracji lub zwrócenia uwagi w odpowiednie miejsce – można to np. zauważyć na znakach drogowych np. znak stopu
NIEBIESKI
Wycisza i sprzyja koncentracji, dzięki czemu doskonale sprawdza się np. w biurach. Pobudza również wyobraźnię i kreatywne myślenie, więc jeżeli wasza praca tego wymaga to niebieskie lem,enty lub wnętrze będzie idealnym rozwiązaniem.
W związku z tym, że kolor ten wywołuje u nas poczucie spokoju, uważa się, że w niebieskich pomieszczeniach pracuje się bardziej efektywnie.
Poza tymi podstawowymi warto też wspomnieć o różnych odcieniach.
POMARAŃCZOWY
Podobnie jak czerwień, kolor pomarańczowy przyciąga naszą uwagę. Stwarza poczucie ciepła i równowagi. Mówi się, że w pomarańczowych pomieszczeniach jesteśmy bardziej gościnni, czujni i radośni.
Pomarańczowy kolor można zastosowac w pomieszczeniach gdzie serwuje się jedzenie lub w pomieszczeniach,w których rozmawiamy z innymi ludźmi.
Fioletowy to efekt połączenia pobudzającej, gorącej czerwieni i wyciszającego, chłodnego niebieskiego. Dlatego, w zależności od zastosowanych proporcji między barwami składowymi, fiolety dodają energii lub oddziałują relaksacyjne. Stonowane, rozbielone odcienie fioletu stosuje się w terapiach przezwyciężania lęków i fobii, podczas gdy nasycone odcienie wspierają pobudzanie kreatywności.
BRĄZOWY
Brąz to kolor, który może przytłaczać, jeśli dominuje w aranżacji. Gdy występuje w niewielkich „dawkach”, uspokaja i sprawia, że pomieszczenia prezentują się stylowo. Doskonale sprawdza się w gabinetach osób zajmujących wysokie stanowiska.
Warto też wspomnieć o:
SZARY I CZARNY
Czerń z jednej strony sprzyja skupieniu, ale jeśli jest jej zbyt dużo, wywołuje przygnębienie. Szarość może powodować znudzenie, obniżając w ten sposób efektywność.
BIAŁY
Biel sprzyja wyciszeniu emocji. Sprawia też, że wnętrze wydaje się bardziej przestronne, co pozwala poczuć się swobodnie. Jeśli nie przełamie się jej innymi kolorami, może powodować przygnębienie i obniżać efektywność.